راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران در این ایام قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد نجات فضای سبز مشهد با آب خاکستری | فضای سبز یاری‌گر منابع آبی آخرین وضعیت خطوط مترو از زبان شهردار مشهد | با تکمیل خطوط متروی مشهد، سرویس‌دهی به زائرانی که با قطار، هواپیما و اتوبوس وارد مشهد می‌شوند، امکان‌پذیر می‌شود ترافیک سنگین در بزرگراه امام‌علی(ع)، میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان شیرازی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای ۴ منطقه کلانشهر مشهد در شرایط «پاک» قرار دارد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۰۳۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | برقراری تخفیفات نقدی ۲۲ درصدی عوارض پرداخت و پایان کار شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از اسراف برق در محله پورسینای مشهد + پاسخ برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

نام بانوان شهید، زینت معابر مشهد

  • کد خبر: ۹۳۴۶۱
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
نام بانوان شهید، زینت معابر مشهد
مشهد با نام گذاری ۴۲ معبر به نام شهیدان زن در کشور پیشتاز است

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ اگرچه یکی از عرصه‌هایی که زنان به خوبی در آن ایفای نقش داشته اند عرصه دفاع از کشور و انقلاب است، خیلی کم حضور آن‌ها را دیده ایم. زنان در حکم سربازان گمنامی بوده اند که همیشه درسایه مانده اند و ما از جانفشانی‌ها و مجاهدت هایشان کمتر شنیده ایم. پس کم دیدن یا کم شنیدنمان را از بانوان شهید به حساب نبودنشان نگذاریم.

فرشتگان تاریخ ساز

سهم شهدای زن از نام گذاری‌های کوچه و خیابان شهر‌ها چقدر است؟ سؤالی که با تأکیدات رهبر معظم انقلاب در محافل رسانه‌ای جان گرفت و اسامی خیابان‌ها وکوچه‌ها با نگاهی دقیق‌تر به بوته نقد کشیده شد.

سال ۹۷ آمار تأمل برانگیزی از تعداد اسامی شهدای زن در خیابان‌های کشور از سوی رسانه‌ها منتشر شد. بر این اساس و در فهرست شهدای جنگ تحمیلی، از میان زنان ایرانی شش هزار و ۴۲۸ نفر در سال‌های دفاع مقدس شهید شده اند. بیشتر این زنان در بمباران و موشک باران شهر‌ها به شهادت رسیده اند.

مهرماه ۹۸ وضعیت خیابان‌های پایتخت در سهم دادن به شهدای زن مورد نقد و بررسی رسانه‌ها قرار گرفت ودر همین راستا اعلام شد که تنها ۵ کوچه از گستره عظیم کلان شهر تهران به نام بانوان شهید است.

شاید همین تلنگری بود برای شورای شهر مشهد تا با جبران مافات، زمینه ثبت نام بانوان شهید مشهد را بر تابلوی ۴۲ معبر شهر فراهم کند.

۹۷ بانوی شهید خراسانی

اردیبهشت ماه امسال بود که شورای اسلامی شهر مزین شدن کوچه‌های مشهد به نام شهدای زن را به تصویب رساند. با روی کار آمدن شورا و مدیریت جدید شهری مشهد اجرای این مصوبه در دستور کار قرار گرفت.

سرانجام مهرماه مراسم رونمایی از تابلوی برخی معابر مزین به نام شهدای زن برگزار شد. در آن جلسه سیده طاهره طهماسبی، مدیرکل زنان استانداری خراسان رضوی، آماری از شهدای زن استان داد و گفت: در استان خراسان رضوی ۹۷ بانوی گران قدر شهید شدند.

مشهد، پیشتاز در نام گذاری معابر به اسم شهدای زن

ناهید فربدنیا رئیس اداره نام گذاری معابر و تابلونویسی شهرداری مشهد است. حالا بعد از گذشت چند ماه، آن طور که او می‌گوید نام گذاری همه ۴۲ معبری که به تصویب شورای شهر مشهد رسید، اجرایی شده و این معابرو فرعی‌های آن به نام بانوان شهید مزین شده است.

او کم وکیف نام گذاری معابر به نام شهدای زن را این طور توضیح می‌دهد: با همکاری بنیاد شهید استان، اسامی شهدای زن مشهدی اعلام شد و پس از تصویب مقرر شد که در محله‌هایی که نزدیکان درجه اول بانوان شهید مشهدی سکونت دارند، نام کوچه یا معبر به نام این شهیدان نام گذاری شود. به گفته او در این ارتباط ۴۲ معبر فرعی و کوچه در چند ماه گذشته به نام شهدای زن مشهدی نام گذاری شده است.

رئیس اداره نام گذاری خیابان‌ها و معابر شهرداری مشهد به استقبال مشهدی‌ها برای نام گذاری معابر به نام شهدای زن نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته دیگری که باید درباره این نام گذاری‌ها به آن اشاره و تأکید داشته باشیم این است که نام گذاری این تعداد معبر به نام شهدای زن در یک مدت کوتاه سبب شد این کلان شهر در میان دیگر شهر‌های کشور پیشتاز شود.

فربدنیا در ادامه تعداد شهدای زن مشهدی را ۵۶ نفر ذکر می‌کند و می‌گوید: با این نام گذاری‌هایی که صورت گرفت اکنون چند شهید زن دیگر داریم که در مسیر ارتباط گیری و تماس با خانواده‌های این شهدا هستیم تا بتوانیم نام این بانوان را نیز در محله‌های آنان نصب کنیم.

نام شهدای زن، در همه مناطق مشهد

او در ادامه نگاهی به شهدای زن و مناطقی که معابر آن‌ها به نام این شهدا ثبت شده است دارد و می‌گوید: تعدادی از شهدای زن شهدای انقلاب هستند.

جدا از آنان شهدای حج ۶۶ و مراسم برائت از مشرکان و شهدای حادثه منا نیز در این فهرست هستند. با نام گذاری‌هایی که صورت گرفت، اکنون می‌توان اذعان داشت که اغلب مناطق مشهد یک معبر به نام بانوان شهید دارد.

در مسیر نام گذاری معابر به نام بانوان شهدای سلامت

رئیس اداره نام گذاری معابر و تابلونویسی شهرداری مشهد درباره نام گذاری معابر به نام شهدای زن سلامت نیز می‌گوید: در حال پیگیری با بنیاد شهید برای شهدای سلامت هستیم. تأکید داریم که به محض آمدن احکام شهدای سلامت و البته شهدای زن سلامت، نام آنان نیز در معابر محل سکونت نزدیکان درجه یکشان نصب شود.

نام گذاری خیابان‌ها به نام بانوان اثرگذار

فاطمه سلیمی، عضو شورای شهر مشهد، نیز اقدام شهرداری برای نام گذاری معابر به نام شهدای زن را اقدامی تأثیرگذار و در خور توجه می‌داند.

این عضو شورای شهر مشهد با نقدی از سیما و مناظر شهر‌ها ادامه می‌دهد: آنچه در کالبد شهر‌ها جریان دارد این است که شهر‌ها را مردانه ساخته اند. در کالبد شهر نماد‌های مادرانه نمود و بروز چندانی ندارند؛ بنابراین حرکت‌ها و اقداماتی در این مسیر می‌تواند این کاستی را جبران کند.

نکته دیگری که این عضو شورای شهر به آن اشاره دارد زنان تأثیرگذار مشهدی است. او به مصوبه شورا برای نام گذاری معبری به نام بانو طا‌هایی اشاره می‌کند و می‌گوید: ارزش نهادن به بانوان و خانواده و نیز جایگاه آنان از جمله مواد مورد تأکید شورای ششم است.

نام بانوان شهید، زینت معابر شهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->